6 lut 2018

Nielegalna blokady na koła stosowane przez Straż Miejską i Policję

Wykorzystywanie przez straże gminne (miejskie) urządzeń do blokowania kół pojazdów jest bezprawne.

5 czerwca 2013 r weszła w życie ustawa z dnia 24 maja 2013 r o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej ( dalej ustawa o śpb ), ogłoszona w Dz.U. z 2013 r poz 628.
Ustawa określa środki przymusu bezpośredniego, przypadki i zasady ich używania lub wykorzystywania, postępowanie przed i po ich użyciu lub wykorzystaniu oraz dokumentowanie użycia tych środków.
Zawiera również katalog środków przymusu bezpośredniego do których w art.12 ust.1 pkt 17 zalicza: kolczatkę drogową i inne środki służące do zatrzymywania oraz unieruchamiania pojazdów mechanicznych.

Zatem urządzenie do blokowania kół, wykorzystywane przez straże gminne(miejskie) do unieruchamiania pojazdów, jest ” innym środkiem służącym do unieruchamiania pojazdów mechanicznych ” czyli z mocy ustawy – środkiem przymusu bezpośredniego.
Uznania urządzeń do blokowania kół za środek przymusu bezpośredniego dokonał także Sąd Apelacyjny w Warszawie w uzasadnieniu do wyroku z dnia 27 maja 2009 r sygn.akt: VI ACa 1124/08.
Zgodnie z art.30 ust.1 ustawy o śpb stosowanie urządzeń do unieruchamiania pojazdów mechanicznych może być wykorzystywane przy przeciwdziałaniu zamachowi na nienaruszalność granicy państwowej, w przypadku konieczności ujęcia lub zatrzymania osoby,udaremnienia jej ucieczki lub pościgu za nią. Tak więc ustawa o śpb nie zawiera upoważnienia do unieruchamiania pojazdu przez wykorzystywanie urządzeń do blokowania kół ( czyli środka przymusu bezpośredniego ) w przypadku pozostawienia pojazdu w miejscu gdzie jest to zabronione, lecz nie utrudniającego ruchu lub niezagrażającego bezpieczeństwu. Takie upoważnienie zawarte jest natomiast w art.130a ust.8 ustawy z dn 20 czerwca 1997 r prawo o ruchu drogowym ( tekst jednolity Dz.U z 2012 r poz.1137 z późn.zmianami ).
Mamy zatem sytuację w której ten sam przypadek unormowany jest przez dwie ustawy, z których każda wyznacza adresatom wyłączające się sposoby zachowania. Musi mieć tu zatem zastosowanie reguła kolizyjności I stopnia ( reguła kolizyjna porządku czasowego ) która głosi : lex posterior derogat legi prori, czyli: norma wydana później ( ustawa o śpb ) uchyla (deroguje ) normę wydaną wcześniej ( ustawa prawo o ruchu drogowym ) co znaczy, że z dniem 5 czerwca 2013 r art.130a ust.8 ustawy prawo o ruchu drogowym utracił moc obowiązującą.
Pozostaje jeszcze kwestia art.130a ust. 9 prawa o ruchu drogowym: pojazd unieruchamia Policja lub straż gminna (miejska). Otóż art.14 ust 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r o strażach gminnych ( tekst jednolity Dz.U z 2013 r poz. 1383 ) zawiera katalog środków przymusu bezpośredniego, które mogą być użyte lub wykorzystane przez strażników gminnych (miejskich) Są to: siła fizyczna, kajdanki zakładane na ręce, pałka służbowa, wodne środki obezwładniające, pies służbowy, ręczne miotacze substancji obezwładniających, przedmioty przeznaczone do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej. Jest to wyliczenie enumeratywne, co znaczy, że nie dopuszcza się rozszerzenia rodzaju tych środków. A to znaczy, że wykorzystywanie przez straże gminne (miejskie) urządzeń do blokowania kół pojazdów jest bezprawne.
Bezprawne byłoby również wykorzystanie urządzenia do blokowania kół w celu unieruchamiania pojazdu przez Policję w sytuacjach innych niż wymienionych w art.30 ust.1 ustawy o śpb ( o czym mowa wyżej ).
Reasumując: w aktualnym stanie prawnym pojazd pozostawiony w miejscu gdzie jest to zabronione, lecz nieutrudniający ruchu, lub nie zagrażający bezpieczeństwu, nie może być unieruchomiony ani przez straż gminną(miejską) ani przez Policję.

Brak komentarzy: